به منشی اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا
خلیل وداد خلیل وداد

مربوط بند 33 پروتوکول شماره 187

اشد محرم

پیوست شماره 1

فوق العاده

 

هاوانا

به سفیر اتحادشوروی

کاپی به: کابل –سفیر اتحادشوروی (برای آگاهی)

ف. کاسترو را ملاقات نموده و به وی نامهء آتی ل. ای. بریژنف را بدهید:

 

به منشی اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا،

ورئیس شورای دولتی و شورای وزیران جمهوری کوبا

رفیق فیدل کاستر روس

 

رفیق فیدل عزیز،

در رابطه به نامه ات میخواهم به اطلاعت برسانم که ما بصورت کل با محتوای آن پیرامون اوضاع جهان موافق بوده و درک مینماییم که مسألهء افغانستان طور مصنوعی از جانب نیروهای امپریالیستی برای پوشاندن دست درازیهای شان برعلیه تشنج زدایی، صلح، استقلال و رشد آزادانهء ملل میباشد.حوادث افغانستان، بدون شک نتیجهء واقعی تشنجات کنونی اوضاع جهانی نیست. اگر این حوادث نبودند، امپریالیزم بهانهء دیگری مییافت، تا اوضاع دنیا را متشنج کند. اقدامات ایالات متحده که پیش از حوادث اخیر افغانستان و بدون رابطه با آن اتخاذ شدند، گواه این امر اند.

البته ما معتقدیم که سیاست جدی و همآنگ اتحادشوروی، کوبا و دیگر کشورهای برادر ضامن آنست که سوسیالیزم آخرالامر بخاطر صلح  و تشنج زدایی دشواریهای موجود را که ساختهء حلقات متجاوز امپریالیستی ست، رفع خواهد کرد.

ارزیابی ما و دوستان کوبایی در بارهء تناسب فعلی نیروها در جنبش عدم انسلاک یکی ست. مگر با تأسف باید گفت که در این اواخر بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک زیر تأثیر کمپاین خصمانهء غیر مترقی قرار گرفته اند.

ما بکلی موقعیت دشوار کنونی کوبا در جنبش عدم انسلاک را بحیث رئیس آن درک نموده و برعلاوه به تلاشهای آنکشور بخاطر جلوگیری از استفادهء اعتبار این جنبش برضد ارزشهای سوسیالیزم ارج بالایی میدهیم.

فیدل، فکر میکنم، برایت مفید خواهد بود که اوضاع افغانستان را با جزئیات بدانی. باید صریحاً بگویم، که اوضاع هنوز هم متشنج و پیچیده اند. ضد انقلاب داخلی و خارجی با اتکأ به پشتیبانی مادی، جنگی و سیاسی ایالات متحدهء امریکا، چین، پاکستان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر دارای رژیمهای ارتجاعی، فعالیتهایش را شدت بخشیده است. با ارزیابی عینی شرایط، باید دید پیش از آنکه انقلاب افغانستان به قوام رسیده و تا حد زیادی دستآوردهای سیاسی و اجتماعی آن تحکیم یابند، زمان چه میطلبد. پرواضح است که در این شرایط نیروهای شوروی نقش ضامن (فاکتور) ثبات  و برهم زنندهء ضد انقلاب را دارند. بناً تصادفی نیست که امپریالیستها و ایادی شان بهر وسیله یی طور مداوم تلاش میکنند تا خروج کامل نیروهای شوروی از افغانستان عملی گردد.

واقعیت اینست که با درک قاطعیت ما، کسانی در غرب پیدا شدند که علاقمند راه حل سیاسی مسائل افغانستان اند. همزمان با تلاشهایی در جهت حل سیاسی، هدف آنها همانست که بود: تغییر رژیم ح.د.خ.ا.  کشورهای غربی با شدت حکوت ب. کارمل را رد کرده و میکوشند مسائل مربوط به افغانستان را بدون شرکت، نقش و سهم  حکومت ج.د.ا. حل وفصل نمایند.

از جانب خود ما نیز طرفدار حل سیاسی هستیم. اما حل و فصل باید صادقانه بوده وقبل از همه در جهت رفع عوامل وضعیت کنونی باشد، یعنی برای قطع مؤثر و با ضمانت تجاوز و هرنوع اشکال مداخله در امور درونی افغانستان؛ بخاطر حل معضلات، تأمین استقلال و خود اردایت و در راستای تحکیم دستآوردهای انقلاب افغانی باشد. پر واضح است که مسائل مربوط به نظام موجود در افغانستان و ترکیب حکومت آن نمیتوانند موضوع مذاکرات باشند. همچنان باید واضح باشد که مسائل پیرامون افغانستان نمیتوانند بدون ج.د.ا. حل و فصل گردند. ما میدانیم که در این امر من و شما وحدت نظر داشته و درست به همین دلیل ابتکار پیشنهادی ات برای مذاکرات پاکستان- افغانستان مطرح شده است.

چنان که هویدا ست حکومت ج. د. ا. با وضاحت آمادگی اش را در جهت تلاش برای امر صلح و دوستی با همسایگانش و منجمله با پاکستان اعلام داشته است. همکاری کوبا در جهت کمک حسن نیت برای برقرای چنین تماسها از جانب افغانستان با کشورهای همسایه اش بنظر ما میتواند مفید باشند.

البته در این مورد به نظر ما بیشتر اصطلاح « کمک حسن نیت» میخواند تا « میانجیگری».

واضح است که در این مورد مشی دقیقاً سنجیده شده و با رهبری افغانستان همآهنگ شده لازم است. مهم است که از تعویض تماسهای مستقیم میان افغانستان و پاکستان با اقداماتی بین اللملی آنچه که غرب میخواهد، یعنی عدم علاقمندی شان به ارتباط با رهبری کنونی افغانستان جلوگیری شود. فکر میکنیم معقول نباشد، اگر به این امر به نحوی از انحأ سرمنشی ملل متحد ارتباط داده شود، چون بدون شک قطعنامهء ضد افغانستان را در اسامبلهء عمومی ملل متحد در قبال خواهد داشت. در مورد کمک کوبا به کمک حسن نیت با کشورهای دیگرِ عضوِ جنبش عدم انسلاک میشود پسانترها با درنظر دشت انکشاف اوضاع بحث شود؛ این مسئله را باید فعلاً یکسو گذاشت.

به نظر ما با تنظیم مذاکرات میان افغانستان و پاکستان و سپس احتمالاً با ایران باید از همان آغازِ مذاکرات آنها را روی تدارک کمپلکس تعهدات میان طرفین که برعلاوهء اصول عام مربوط به احترام به استقلال، همسایگی نیک و عدم مداخله در امور درونی یکدیگر، شامل تعهدات دقیق و واضحی در خصوص قطع فعالیتهای مسلحانه و انواع دیگر کارهای تخریبی از خاک این کشور ها علیه یکدیگر و حل معضلات آوارگان افغان را نیز در بر گیرد، باشد.

منجمله مسئلهء جلب و استفادهء مهاجران افغان برای فعالیتهای تخریبی علیه ج.د.ا. و از بین بردن کمپهای آوارگان در نزدیکی مرز افغانستان، برگرداندن مهاجران به افغانستان و اسکان آنهایی که نمیخواهند برگردند در نواحی داخلی پاکستان و ایران را نیز مورد بحث باید قرار داد.

تعهدات بدست آمدهء دوجانبه میان افغانستان و کشورهای همسایه میتوانند با تضمینهای معینی در قدم نخست از جانب اتحادشوروی و ایالات متحدهء امریکا و یکعده دولتهای دیگر که هرکدام برای افغانستان و جانب دیگر قابل پذیرش باشند، تکمیل گردند.

اینگونه، ما بصورت کل طرح حل و فصل سیاسی را تصور میکنیم. البته که اجرای آن تلاش زیاد و زمان را میطلبد، چونکه امپریالیستها و دیگر محافل ارتجاعی موانع ایجاد خواهند کرد. بناً ما انتظاری مبنی برحرکت سریع بجانب حل مسئله نداریم.

اینها بود آنهمه تصورات ما که ما میخواستیم با خودت پیرامون این نامه در میان بگذاریم. در مورد جنبهء عملی این امر میخواستیم خاطر نشان سازیم که نظریات مطرح شده از جانب خودت را باید با ببرک کارمل نیز در میان گذاشت. ما از جانب خود نیز با او در این خصوص تماس گرفته و با در نظر داشت عکس العمل وی امیدوار مشاوره های بعدی ات در امر عملی شدن ابتکارت هستیم.

فیدل، تو راست میگویی که در شرایط دشوار کنونی کوبا امکاناتی در جهت پیشبرد سیاست فعال در دفاع از صلح و امنیت بین المللی در چوکات جنبش عدم انسلاک دارد. این امر بیشتر برای آن مهم است که نیروهای امپریالیستی تلاش میکنند، همهء دلایل وخامت اوضاع را به افغانستان مرتبط سازند، تا بدینوسیله توجه همه را از اعمال خطرناک  شان برای برهم زدن پروسهء تشنج زدایی و مبارزهء ملل برای حقوق شان منحرف سازند.

در پایان میخواهم به خودت و به اعضای رهبری کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا سلامهای قلبی و تمنیات نیک خود و همهء رفقای ما را ابراز دارم.

با درود برادرانه.

 

ل. بریژنف

 

10 مارچ 1980

 

از اجرآت تان تلگرافی خبر دهید.

 

 

22-اِل. پ.

و.چ.


September 26th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی